Friday 7 March 2014

Pengurusan Stress Menurut Al-Quran dan As-Sunnah 2016

Dalam Modul Peringkat Asas ini akan menyentuh 4 perkara asas.

1. Stress di dalam Al-Quran.
2. Punca-punca stress menurut Al-Quran dan As-Sunnah
3. Menangani Stress dalam Islam.
4. Doa-doa menghindari dan merawat stress.

Stress atau tekanan merupakan penyakit zaman modern yang dihidapi kebanyakan individu. Bahkan stress turut dikesan berlaku kepada peringkat seawal sekolah rendah. Melihat bagaimana Al-Quran menilai dan menganalisis stress dari sudut punca dan tanda-tanda merupakan suatu bukti Al-Quran diturunkan sebagai syifa' kepada manusia. Banyak ayat-ayat di dalam Al-Quran menggambarkan perasaan tekanan atau stress terjadi di dalam diri Individu.

Setelah memahami penegasan Al-Quran terhadap isu-isu tekanan perasaan, para pesrta akan dibawa mengenal punca-punca berlakunya stress menurut nilaian Al-Quran dan As-Sunnah. Islam tidak menolak suatu punca utama stress iaitu gangguan Jin ataupun Syaitan yang jarang dibincangkan.

Seterusnya para peserta akan dibawa memahami kaedah rawatan stress berdasarkan sunnah. Dari kaedah mententeramkan jiwa, doa-doa dan saranan agar mendapatkan rawatan perubatan Islam seandainya keadaan tersebut memerlukan. Walau bagaimanpun kursus ini bukanlah kursus rawatan Islam yang menjurus ke arah rawatan gangguan.

Tempoh kursus : 1 Hari.
 .
Tempat : Mengikut kesesuaian pelanggan ( adalah sangat disyorkan dibuat di lokasi pejabat pelanggan )
Status permohonan untuk 2016 : Masih dibuka.
 .
Bilangan peserta : Tiada had
 .
Sasaran : Terbuka
.
Hubungi : 014-5154806

No comments:

Post a Comment